Minggu, 16 Desember 2012

430 : BERSALAMAN DENGAN ORANG YANG HABIS MEMEGANG SESUATU YANG NAJIS

PERTANYAAN 


Shodiq Ibnu Ahmad Baidowi


assalamu'alaikum.......

ada org kristen punya anjing sewaktu-waktu ia menyentuh anjing tersebut... otomatis ia kan tdk tau cara mensucikan nya... yg jd pertanyaan bagaimana hukum apabila org islam berjabatan tangan dgn org kristen tersebut apakah termasuk najis atau tidak?



JAWABAN

Ghoelam Shofi

Wa'alaikum salam tidak najis jika kedua tangannya kering


>>Keadaan yang membolehkan kita sentuh anjing/pemelihara anjing tanpa samak ialah ketika mana dua-dua dalam keadaan kering tapi jika mana salah satu nya basah wajib samak tapi kalau boleh elakkan la sentuh walaupun dalam keadaan kering ini kerana dikhuatiri timbul was-was betulkah ianya betul-betul kering.tapi ini khas utk anjing saja kalau khinzir sama basah atau kering wajib samak.

Tidak ada persoalan tentang khinzir sama ianya kering atau basah hukum menyatakan wajib samak.

Imam Syafie mengqiaskan basah di badan anjing itu sama dengan air liurnya.jadi air liur anjing adalah najis dan wajib di samak bukan sbb bulu melekat pada diri kita atau lain-lain.
Hukum memelihara anjing tanpa ada sebab adalah HARAM sepertimana Hadith Rasulullah SAW : “Barangsiapa yang memlihara anjing bukan untuk menjaga gembalaan atau berburu, maka amalannya akan dikurangkan setiap hari satu qirath (4/6 dinar).” (HR. Bukhari)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar